Monday, 11 May 2015

Sakit dan sibuk

Alasan aku yang paling kukuh sekarang ni adalah sibuk dan sakit menyebabkan 2 bulan rasanya blog yang aku sayangi dahulunya tersadai dan berkulat..Sekadar alasankan..hihihi. Bukan takde citer nk update cuma aku tahu, blog aku ni sekadar suka yang memang takde pengikutnya.
Hujung bulan ari tu aku seperti diuji oleh Allah dengan Harraz. Sungguh aku tak sanka yang dia berani mengaku depan guru dia yang dia hendak berhenti dari Pusat Tahfiz Al-Kholidi. Kat situ aku memang tabik spring kat dia sebabnya dia berani ngan ustaz dia... ummi dia pun tak berani. Nak cakap ngan Ustaz Othman tu punyalah berlapik.. Carik perkataan yang sesuai nak cakap. Ustaz Man kata memang dia terus jawap je bila Ustaz Man tanya betul ke Harraz nak pindah atas alasan nak sekolah kat Madrasah Masjid Al-Riduan.. Mengeleng kepala Ustaz Man. Aku diberitahu mengenai hal tersebut dan aku diminta menjalankan tugasan aku sebagai ummi.
Harraz ni orangnya lembut di dalam, maksudnya dalam hati ada taman. Bagilah dia video motivasi, mudah dia tersentuh. Jadi aku rasa aku tahu kat mana nak attack dia.
Sehari sebelum hari outing mereka, ibu kepada Firdaus ada menjemput anak-anak dan ibu bapa ke majlis aqiqah adik sara.. Jadi dekat situ aku cuba nak dengar dulu apa yang Harraz nak bagitahu dan aku pula bagitahu apa yang dia perlu tahu. Bagi aku dia tiada pilihan lain sekiranya dia nak keluar dari sana kerana kawan ( kawan baik dia Ijin dah dikeluarkan oleh ibu dia sebenarnya cerita dia yang dia nak keluar dari sana). Aku tak ganggu dia makan, habis dia makan aku terus menuju ke dia dan tanya:-
Ummi : abg ada benda nak cite ngan ummi ke?
Harraz: ada...(sambil tersenyum-lepas rindulah kot). Abang nak pindah sekolah boleh ummi?
Ummi : kenapa abang nak pindah?
Harraz: sebab ijin dah takde, abang tak biasa ijin takde
Ummi : bukan ke abang tak kawan sangat dengan ijin pas masuk sana? Ummi nampak ijij asyik ngan kembar je.. Abang pun ngan Aiman je. Boleh kalau abang nak benti, ummi sekolahkan abang kat tempat ijin, kat setiu, jauh lagi dari kampung tokwan
Harraz : jauhnya ummi, taknaklah.. Abang nak sekolah Masjid Al-Riduanlah.
Ummi : abang ingat ada lagi kemasukkan ke sekarang ni?Abang ingat senang nak masuk sana? Klu senang dah lama Hafiz tu masuk sana, dah 2 kali dia g interview kat sana tak dapat, kenapa adik dia dapat? Sebab adik dia mungkin lebih bagus dari dia. Cuba cite, apa sebenarnya buat abang nak kluar? Ummi dengar (sambil usap bahu dia-kena ada sentuhan)
Harraz: sebenarnya baju abang banyak orang pakai.. Boxer abang pun dah tinggal sikit (sambil tarik  nafas macam nak nangis)
Ummi : sapa pakai baju abang, citer ngan ummi(sambil peluk bahu dia ).. Camnilah bang, abang halalkan t-shirt abang ngan boxer abang yang kawan abang pinjam tu, tapi jubah abang ambiklah ye.. In shaa Allah sok masa outing kita beli 2 set boxer ngan t-shirt abang. Abang tak suka khidmat ke?
Harraz:taklah ummi. Abang tak kisah khidmat sebab abang tahu abang takde spm, khidmat tu boleh boleh tolong abang nanti
Ummi : bagus anak ummi (sambil peluk bahu dia). Abang sekarang khidmat apa, cite ngan ummi
Harraz: kitab Abi, dengan laskap depan asrama
Ummi : abang nak hadiah? Ummi hadiahkan abang anak pokok kurma untuk lanskap asrama ye. Nanti Abang wakafkan pada madrasah atas nama kita semua ye..(bercakap dalam nada memujuk)
Harraz: nak.. (laju angukkanya sambil tersenyum)
Ummi : camnilah klu dlm setahun lg abg x naik hafazan, kita kluar... (aku berani cakap macam tu sebab aku yakin dengan harraz cuma halangan dia, sekiranya dia buat malas. Doa ummi mengiringi usaha abang).

Malam tu dia memang nak nangis tapi dia berjaya untuk menahan air matanya dari keluar namun dia gagal menahanya jugak disaat aku memintanya supaya TAAT pada ku masa aku nak balik dari menghatarnya ketika outing keesokkan harinya. Aku sebenarnya ditegur oleh Ustaz Man perihal setahun tu sebab memang aku takde niat pun nak keluarkan dia sebab bagi aku Al-Kholidi memang sesuai dengan Harraz yang suka main. Aktiviti bolanya, memanah, Muay thai pun ada. Khidmat lagilah ada, jadi memang sebenarnya setahun tu aku bagi pada dia atas keyakinan aku sebagai seorang ummi akan siapa anak aku di depan aku. Tengok macam UPSR dia pun cukuplah, aku bagi target... Dia berjaya mencapai target yang kami berdua setkan walaupun dia memilih untuk ke tahfiz selepas UPSR nanti. Klu ikut logik akal, buat apa dia nak belajar, sedangkan masuk tahfiz tak perlu UPSR. Tu sebabnya aku set target untuk dia. Ustaz Man terima alasan aku dan dia pun kata, in shaa Allah Harraz boleh cuma bimbang dia buat malas je.
Tangisan Harraz mulanya buat aku cuak, sapa tak cuak.. Nak balik dah ni, nangis lak dia. Rupanya dia tersentuh bila aku suruh TAAT padaku kerna aku tidak pernah suruh dia buat apa yang Allah dan Rasul larang. Maksudny TAAT yang aku minta sebenarny adalah TAAT pada Allah dan Rasul... Tersedu-sedu dia menangis... " sebenarnya abang rindu ngan Ummi " ... Alahai bujang sulung aku ni... "Peluk ummi puas-puas... Hilangkan rasa rindu abang pada ummi... In shaa Allah, 2 minggu sekali ummi datang, tapi ummi x janji sebab apa bang?". "Ummi taknak jadi orang yang munafik".. Jawapnya sendiri. Alahamdulillah dia paham apa yang aku cuba maksudkan.. Semoga Allah menetapkan hatinya terus belajar di sana. Bagi ummi, naziroh ke hafazan ke iqra ke hal kedua, yang penting, AKHLAK kena A+.







3 comments:

b.karthick kumar said...

valentines day quote
valentines quotes
cute valentines day quotes
valentines day quotes for friends

achyuth2442 said...

hi,
the day of love and romance has come ,
search the most exciting quotes and images for your loved ones by visiting this link www.happyvalentinesday2016images.com


marin said...

hi,
the day of love and romance has come ,
search the most exciting whatsapp quotes and images for your loved ones by visiting this link www.happyvalentinesday2016images.com.