Monday, 14 November 2011

Selesai sudah...

Alhamdulillah...selesai sudah penantian aku beberapa minggu nie. Umar dah selesai menjalani MCUG dia buat kali kedua. Semuanya sebab nak off-kan antibiotik dia. Harap-harap result dia okaylah. Yang pelik tu dan doktor sendiri pelik, bladder dia besar, lama gak nak tunggu benda tu penuh tadi..huh. Tu satu hal, nak suruh dia kencing lagi 1 hal sbb nak tengok sama ada saluran kencing dia berketak tak lagi macam dulu-dulu. Ni semua untuk memastikan kencing dia tidak kotor lagi sebab dah hampir setahun kami berulang ke HA dan antar urine sample dia dan keputusan dia clean @ bebas dari jangkitan e-coli.
Dah kencing puas kami semua memujuk dia kencing tadi, akhirnya kencing jugak Umar. Aku rasa dia rasa perit kot masa nak kencing, yerlah ada tiub yang masuk melalui 'bird' dia menuju ke bladder dia. Masih berbaki sikit air kencing dia tadi, doktor suruh keluarkan tiub tu sebab doktor menjangkakan Umar susah nak clearkan air kencing dia sebab adanya bendasing di tempat yang tak sepatutnya... Umar dibenarkan kencing sendiri di tandas dan berjaya jugak dia mengeluarkan kesemua air kencingnya itu... Wah disebabkan bladder dia yang besar, doktor suspect infection berlaku sekiranya dia tidak dapat mengeluarkan kesemua kotoran dalam pundi kencingnya sekali gus.. Dan ini boleh menyebabkan kuman/ bakteria mudah membiak.
Apa-apa hal pun kita tunggu bulan 2 nanti for next appointment dan doktor pediatric pula akan bagi keputusan untuk off antibiotic ataupun tidak... Ummi dan ayah sentiasa mendoakan yang terbaik buat anak-anak kami

No comments: