Tuesday, 10 April 2012

Kek Coklat Lembab - moist

Lamanya tak menjengah..huhuhu. agak sibuk..agak malas.. rehat pun tak cukup sebab oleh tempahan yang agak tak menentu... Tapi rezeki anak-anak milik Allah Taala. DIA berhak bagi kepada sesiapa yang dikehendakinya..
Kali nie aku nak melangsaikan hutang aku pada cousin aku.. lama dah aku nak bagi resepi kat dia tapi sebab kadar kemalasan aku yang maksimum.. ianya tertangguh dan tertangguh hinggalah hari nie...

Kek Coklat Lembab (Vesi kukus)
__________________________

Bahan-bahannya:-
****************
Bahan A
1 cawan gula
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu segar
1 cawan minyak masak
1 senduk susu pekat

Bahan B
1 1/4 tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil bikarbonat soda

2 biji telur size A- dikeluarkan dari dalam peti

Topping:-
100gram coklat masak
50gram butter
1/2 cawan susu segar
- semua bahan ini dimasak dengan cara double boil

Cara-caranya:
---------------
1. Masak semua bahan A dengan api yang perlahan dan apabila semuanya sebati-ketepikan
2. Pukul telur dan campurkan dengan bahan A tadi dan pukul sehingga sebati
3. Masukkan bahan B yang telah diayak dan kacau sehingga sebati- elakkan dari campuran tadi berketul
4. Panaskan kukus dan kukus bancuhan tadi selama 40minit- 1jam lamanya
5. Ketepikan kek yang telah dimasak tadi sehingga sejuk
6. Tuang topping yang telah dimasak tadi ke atas kek tadi dan taburkan diatasnya coklat rice untuk hiasan...

No comments: