Wednesday, 21 January 2015

Kepek ngaku ngan kepek ngaku


Kenal tak buah ngaku atau depa duk panggil buah arrow head? Sebenarnya aku pun baru kenal pas tengok kerepek ngaku ni jadi viral dalam muka buku. Gambar kat atas tu aku ambik dari laman pakcik Google sebab malas nak snap gambar sendiri. Memang sejak dua menjak ni aku jadi malaskan.. Hihihi. Mengaku xpe jangan orang kata. 
Citer pasal buah ngaku ni, dah 2 kali aku beli setakat minggu ni. Semalam aku beli kat eon big wangsa maju, harga sekilo rm2.38. Hari ni pulak timbul tak betul aku, aku pegi giant untuk beli kain meter, aku nampak lagi buah ni dan harga dia pulak rm2.48 sekilo. Lebih kurang je harga dia. Aku beli gak tadi sebab untuk pengetahuan korang, mak lak ai... Sodap kepek ngaku ni rupanya. Masa aku beli kat giant tadi, adalah makcik-makcik ni tanya nak masak camne sebabnya aku sorang je melayu yang beli buah tu, yang lain cina sebab buah ni memang sinonim dengan bangsa cina. Aku pasti kalau ianya tidak menjadi viral kat dalam facebook, memang kurang orang melayu tahu tentang buah ni. Sempat aku berbual dengan orang cina yang pilih buah tu tadi. Dia kata tahun ni murah skit buah ni, tahun lepas sampai rm5 lebih sekilonya. Dia suh aku tunggu sampai nak raya cina nanti, lagi murah katany? Buah yang ditanam di negara China ni hanya banyak didapati bila tiba raya depa.
Tahu tak nak buat camne kepek ngaku ni? Sonang yo... Kupeh, basuh, pastu rondam jap ngan air garam. Toskan buah tu, peh tu sagat dalam minyak paneh dalam kuali paneh. Goreng sampai warna ceklat... Dah siap.. Selamat mencubo...

No comments: