Sunday, 30 January 2011

Guru di mata anak-anak dan pasangan kita

Menjadi guru di mata anak-anak kita dan aku tambah pula di mata pasangan kita. Pagi semalam aku dengar motivasi pagi aku bertanya kepada diri aku sendiri adakah aku seorang guru yang baik kepada anak-anak aku. Ehmm ... aku pun pernah dengar ceramah agam yang mengatakan kalau nak tengok suasana atau keadaan keluarga, tengok isteri. Huu...! Satu penangan bagi aku bila ustaz tu cakap macam tu tapi bila aku fikir secara logik dan pemerhatian aku terhadap keluarga aku sendiri, memang betu sangat-sangat apa yang ustaz tu cakap. Macam aku sendiri bukanlah seorang ummi yang baik sebenarnya, aku cuba marah anak-anak aku guna physiology tapi kadang-kadang bila naik angin naik gak suara aku. BUkan kadang-kadang tapi selalunya. Faham jerlah anak aku semuanya lelaki, dengan main bolanya tengah rumah masa aku tengok buletin utama, ngan keja skolah tak siap dipagi hari masa nak pergi taska ngan baju atau stokin dia tinggal ka sekolah ... Uh.. bukan aku mengeluh tapi aku juga manusia yang lemah. Dan dalam masa yang sama aku perasan yang Abdul Salam mahupun Harraz ada kadang kalanya bila bertekak sesama sendiri meninggikan suara. Mula-mula aku terasa keliru tapi bila aku ammati, ada juga benda yang baik yang aku buat, Harraz ikut seperti contohnya aku memang suka membaca. Sampaikan kertas pembungkus nasi lemak pun aku baca. Kau perhatikan Harraz mengikut. Abdul Salam sikit-sikitlah. Than, macam solat awal waktu, tu yang paling susah aku nak bentuk sebabnya ayah depa memang liat nak solat awal waktu. Aku pun tak paham kenapa. Tu yang bila kata, kita kena menjadi guru yang baik di mata anak-anak dan pasangan kita, memang aku setuju sangat, sangat setuju ....

No comments: