Saturday, 14 January 2012

Antara hobi dan suka

Sapa yang friends kepada aku dalam facebook aku tu mesti tahu yang aku memang suka post apa yang aku masak ke wall aku. Aku memang suka memasak sebab aku suka tengok family aku makan. Tapi bukan hobi aku memasak sebab hobi aku membaca. lainkan...

Antara benda yang aku suka masak ialah kacang botak. Nak tahu caranya..

Bahan-bahannya:-
1 biji telur
Kacang tanah dalam 1kg
Beberapa ulas bawang putih ditumbuk halus
Sedikit garam
Sedkit gula
Sedikit cili boh
Tepung ikut sukatan 2 sukat tepung gandum, 1 sukat tepung beras
seperti contoh, tepung gandum 2 senduk, tepung beras 1 senduk dan gaulkan

Cara-caranya
1. Basuh kacang tanah dan keringkan
2. Bila kacang dah agak kering, gaulkan dengan garam
3. Kemudian gaulkan bawang putih yang telah ditumbuk tadi
4. Gaulkan dengan telur yang telah dipukul terlebih dahulu
5. Setelah itu, gaulkan dengan cili boh
6. Kemudian taburkan sedikit gula dan gaulkan...
7. Taburkan campuran tepung tadi dan goyang (macam tanpi padi) tapi
aku selalu malas, gaul je guna tangan










8. Panaskan minyak dan goreng dalam keadaan api yang sederhana panas
dan masak sehingga bunyi meletup-letup










9. Angkat dan sejukkan....










Senangkan..? Dan menjimatkan.. Kos dalam angaran rm8 jer dari kita beli sampai rm 20 sekilo..

No comments: