Saturday, 28 June 2014

Kasihnya ibu

Perasaan ibu mana yang tak terusik bila melihat seorang kanak-kanak OKU yang kurus kering dan terbiar. Ya Allah.. Besar betul dugaan adik Firdaus bin Bullah yang dijumpai oleh pegawai imigresen ketika serbuan mencari PATI di Nilai.. Alahai kat Nilai lak tu.. Negeri kelahiran den. 
Susah nak kata sapa yang bersalah dalam hal ni, kalau kita tengok dari segi fizikal adik Firdaus tu, nampak sangat dia terbiar tanpa kasih sayang dari ibu bapanya. Dengan keadaan yang tak terurus, kurus sangat sampai masuk perut dia... Tak tahan rasa air mata ni bila aku cuba gambarkan macamanalah keadaan dia yang masih lagi hidup duduk di dalam keadaan yang lapar dan dahaga seorang diri di dalam bilik yang gelap gelita. Duklah panggil.. Mak.mak.. Tapi mana mak dia. 
Aku duk baca kata dari bapak tiri dia yang mengatakan ibu Firdaus sayang sangat dengan anak istimewa tu. Ehm.. Aku taknaklah fikir negetif tapi bila tengok keadaan baju adik Firdaus yang hampir reput tu, timbullah perasaan negatif aku tu. Mungkin itu adalah cara dia menunjukkan rasa kasih sayang ibu dia terhadap dia. Aku cuba mempositifkan diri aku ini. Tapi hanya aku berharap kisah adik Firdaus ini dapat dijadikan pengajaran kepada kita semua

No comments: