Wednesday, 3 September 2014

Pulangnya Wira Negara

Penat aku cuba menahan air mata ini dari terus jatuh bila pagi tadi aku melihat rancangan yang memaparkan upacara penyerahan jenazah 9 lagi mangsa MH17 yang telah ditembak di Ukraine pada 17 Julai 2014 yang lalu. Aku cuba menyembunyikan kesedihan aku ini dihadapan Umar dan Abdul Salam yang masih belum ke sekolah sebabnya aku tak mahu mereka bertanyakan soalan kenapa ummi menangis. Malu ngan suami aku pun 1 hal jugak...
Tapi sebaik saja mereka beredar, aku tidak boleh lagi menahan air mata aku pada ketika itu. Aku terlalu sebak bila aku mengenangkan nasib mereka semua yang tidak bersalah pun pada pihak menembak jatuh pesawat tersebut. Kapten Wan Amran dan Kapten Eugene adalah wira negara yang tidak mampu untuk menidakkan takdir kematian mereka di atas sana. Bukan mereka saja yang terkorban malah296 orang lagi yang tidak bersalah menerima nasib seperti mereka.
Pelbagai spekulasi dan pelagai cemuhan terhadap juruterbang pesawat ini yang aku baca, namun bagi aku mereka tidak bersalah dalam hal ini kerana mereka hanya mengikut arahan dari menara kawalan arah laluan yang boleh dan perlu mereka lalui.
Aku terlalu tersentuh perihal peristiwa ini mungkin jiwa aku masih lagi kuat untuk menjadi juruterang suatu ketika dahulu. Sejak kecil aku bercita-cita untuk menjadi juruterbang jet perjuang TUDM dan cita-cita aku tak kesampaian sebabnya aku tak tahu pulak askar tak boleh pakai cermin mata. Masa aku menghantar borang untuk kemasukkan ke kolej penerbangan di Kepala Batas, aku sertakan gambar aku yang sedang memakai cermin mata. Dah takde rezeki nak keje gomen.... kejelah kilang ni.
Kisah kejadian MH370 dan MH17 ini tidak mematahkan semangat aku terhadap kerjaya juruterang. Memang aku pasti aku pasti tidak akan dapat menjadi PILOT tapi manalah tahu 1 hari nanti ada pilot pulak dalam keluarga aku... Tapi apa yang aku pasti.. AKU MABUK BILA NAIK KAPAL TERBANG.. MACAMANA NAK JADI PILOT NI.....
*aku masih menitiskan air mata aku sehingga disaat ini*

No comments: