Tuesday, 16 September 2014

Wanita hari ini

Pagi tadi masa iklan wanita hari ini, suami aku tiba-tiba berkata.. "Memang tulah dia wanita hari ini, penampilan dan pemakaian wanita hari ini". Betul juga bila aku perhatikan tapi tak kurang juga dah ramai wanita sekarang ini sudah mula mengenakan niqap @ purdah. 
Selama hampir sebulan aku cuti sakit ni, aku kerap ke hospital gleneagle kerana aku diarahkan untuk menjalani rawatan physio sekurang-kurangnya 2 kali seminggu. Aku bukan nak ceriata pasal physio aku yang begitu menyiksakan itu, apa pun aku cadangkan sesiapa yang nak buat physio kat sana, buat ngan Lavinia, bagus dia. Memang bagus, cantik dan bijak. Baik, berbalik kepada apa yang nak aku cerita, perasan tak cara wanita hari ini berpakaian yang kononnya menutup aurat? Macam-macam gaya dan ragam aku tengok mereka berpakaian dan bertudung yang kononnya menutup aurat. Namun apa yang aku lihat, ramai yang membalut aurat bukannya menutup aurat. Aku tak bagus sebenarnya dalam hal ini, tapi aku cukup bersyukur kepada Allah kerana sayang kepada aku dengan memberikan hidayah aurat dalam jangkamasa aku masih agak muda lagi..hihihi. Mudalah sangat aku ni.. Dah lambat jugak aku sedar sebenarnya. Aku bersyukur kerana aku punya anak yang selalu menjaga aurat ku lebih-lebih lagi Abdul Salam yang tak segan silu menegur sekiranya aku terlepas pandang.
Aku kadang-kadang tak terkata dengan wanita yang membalut aurat ni sebab hakikatnya mereka sebenarnya sedang menunjukkan kelemahan diri mereka dalam berfesyen. Bukanlah kata kita yang menutup aurat ini tidak boleh berfesyen.. Boleh tapi jangan keterlaluan sangat sehingga menjadi fitnah dalam agama. Tudungnya berbelit sehinga labuh menutupi dada dah cantik tapi sanggulnya yang tinggi bak bonggol unta itu yang menidakkan fesyen tersebut. Rendahkan sanggul tu walaupun aku tahu rambut kamu panjang.. Tak perlulah kami dari depan nampak sanggul kamu itu. Percayalah.. Tak cantik pun.
Belum lagi yang berpakaian longar, pakai stokin tapi lengan bajunya three quater bak kata orang puteh. Tolonglah kak.. Tambah duit sikit je untuk beli baju yang berlengan panjang.. Silap-silap hari bulan.. Baju three quater akak tu lagi mahal dari baju muslimah yang melambak kat luar sana tu. Kalau tak pun belialah stokin tangan yang longar.. Jaga.. Jangan beli yang ketat tu.. Sama jugak macam balut aurat... 
Manusia.. Macam-macam ragam. Aku pun naik heran sebab aku sering ditertawakan sekiranya aku memakai sneakers ataupun kasut sukan dikala aku mengenakan jubah. Salah ke aku? Bukan ke aku tidak melangar undang-undang Allah. Aku pakai tudung warna hijau dikala aku tiada warna hijau pada baju aku pun menjadi hal pada mereka.. Last-last sekarang ni..senang je aku jawap.. Relaxlah.. Kenapa orang korea boleh..x k-poplah..mesti depa senyap kalau aku cakap macam tu. Potong terus.




No comments: